دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 بهمن 1398 - 18:00

یادداشت| آمریکا قادر به نفوذ در دولت جدید لبنان نیست/ توسعه روابط لبنان با ایران و بحرین

شواهد و قرائن نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها قدرت نفوذ در دولت جدید لبنان ندارند، ضمن اینکه روابط بیروت با کشورهای منطقه ازجمله ایران و بحرین در کابینه نخست‌وزیر این کشور ارتقاء‌ خواهد یافت.
کد خبر : 467726
BS0K1689.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مشکل اصلی لبنان با شخصیت‌هایی نیست که به‌عنوان نخست‌وزیر یا وزیر در رأس کار قرار می‌گیرند، مشکل اساسی لبنان در ساختار قانون اساسی این کشور است. قانون اساسی که درباره همه لبنانی‌ها و به‌طور کلی مردم این کشور نظر دارد و بر مبنای آن است که نخست‌وزیر باید سنی و رئیس‌جمهور باید مسیحی باشد.


مشکلات مجلس ملی لبنان به این دلیل است که در آن همه لبنانی‌ها حضور ندارند و انحصار در دست طوایف مختلفی همچون دروزی‌ها، مارونی‌ها، مسیحی‌ها و ... است و این یکی از بدترین چالش‌های حاکمیتی این کشور به‌شمار می‌رود که باعث می‌شود در میان همه مشکلات، خود لبنان گم شود. به همین دلیل کسانی که در این کشور قدرت می‌‌گیرند، نه برای خودِ لبنان بلکه برای حمایت از طایفه‌گری روی کار می‌آیند و به دنبال لابی‌گری برای جریان‌های منسوب به خود هستند. یعنی نمایندگان دروزی فقط از دروزی‌ها دفاع می‌کنند، نمایندگان سنی فقط از سنی‌ها، نمایندگان مسیحی فقط از مسیحی‌ها و ... به همین دلیل، مشکلات این کشور در میان معضلات گروه‌های قومی و سیاسی گم می‌شود. اینکه دیاب  (نخست‌وزیر جدید لبنان)‌ می‌گوید می‌خواهد جریان المستقبل را از جریان قدرت کنار بگذارد، در راستای همان سیاست لابی‌گری و طایفه‌گری است که وی باید از آن دوری کند.


اینکه چگونه یک دولت و مملکت با تعدادی از گروه‌های متفاوت و مختلف مدیریت می‌شوند که هیچ سنخیتی با هم ندارند، چالش اصلی دولت دیاب است که باید حل شود. چالش دیگر، موضوع دخالت عربستان سعودی در همه امور مربوط به این دولت است. نفوذ آنها تا حدی است که حتی در تعیین نمایندگان کابینه، نمایندگان پارلمان و ... دخالت می‌کنند.


 از طرفی، تاکنون درباره اینکه سعودی‌ها در انتخاب دیاب دست داشته‌اند، گزارش یا سیگنال خاصی مخابره نشده است، ولی رویکرد آل سعود به دولت لبنان همواره از باب مداخله در روند تشکیل دولت بوده که باعث شده است مشکلات واقعی این کشور در روند تشکیل کابینه به وجود آید و لبنانی‌ها برای مدت‌ها با این چالش مواجه باشند.


این در حالی است که دولت دیاب از توسعه روابط با کشورهای منطقه ازجمله ایران به‌عنوان پرچمدار محور مقاومت و بحرین به‌عنوان یکی از کشورهای مستقل منطقه حمایت خواهد کرد. نگارنده این سطور معتقد است که روابط میان این کشورها در آینده‌ای نزدیک گسترش خواهد یافت که به سود مردم منطقه خواهد بود، زیرا بزرگ‌ترین مجموعه و نیروی سیاسی لبنان که تأثیر بزرگی در داخل این کشور و غرب آسیا دارد، در ارتباط تنگاتنگ با جمهوری اسلامی ایران است و این خود بر آینده سیاسی لبنان و نحوه روابطش با ایران تأثیر می‌گذارد.


افزون بر این، هیچ کابینه‌ای چه پیش‌تر در دولت سعد حریری و چه اکنون در دولت دیاب نمی‌تواند قدرت و جایگاه حزب‌الله را نادیده بگیرد و این قدرت با هیچ پول و نفوذی قابل رقابت نیست.


حزب‌الله جریان اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در لبنان به راه انداخته و تأثیر حزب‌الله در میان مردم لبنان بیشتر از موضوع اختلافات سیاسی میان نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور با جریان‌های مختلف این کشور است. آمریکایی‌ها تاکنون هر اقدامی می‌خواستند علیه لبنان انجام دهند، به‌وسیله نفوذ بر سیاست‌های حریری انجام می‌دادند، ولی در هیچ‌یک نتوانستند موفق شوند و در دوره جدید نیز به هیچ عنوان نخواهند توانست بر سیاست‌های حسن دیاب تأثیر بگذارند.


و بالاخره اینکه نخست‌وزیر جدید لبنان با وجود تشکیل دولت تکنوکرات، باید به فکر حل چالش نفوذ آمریکایی‌ها بر ساختار لبنان و حل چالش اختلافات سیاسی میان جریان‌های مختلف داخلی باشد. لبنان با چالش‌ها و پیچیدگی‌های مختلفی مواجه است و نیاز دارد فردی در رأس قدرت باشد که بتواند به طور همه‌جانبه با این‌گونه مشکلات مقابله کند.


راشد الراشد، رئیس جنبش عمل اسلامی بحرین


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته